piątek, 28 sierpnia 2020

Keczup z cukinii z jabłkiem na zimę. Domowe przetwory.


Keczup z cukinii to absolutny numer jeden na liście moich przetworów na zimę z wykorzystaniem cukinii. Przygotowuję go zwykle partiami. Wykorzystując dobrodziejstwa z ogrodu do cna.
Ja do swojego dodaję jabłka. Przeważnie są to papierówki, ale jeśli ich nie mam to każde inne też będą dobre byle słodkie. Dodanie jabłek lekko podkręca słodki, naturalny smak keczupu. Przepis na domowy keczup z cukinii jest bardzo prosty i nie ma możliwości aby się nie udał. Podczas jego wykonania na każdym etapie możemy regulować jego ostrość do takiej jaka nam pasuje. Za słaby dodajemy papryczki chili, czy pieprzu. Za ostry dodajemy słodkie jabłko. I metodą prób dochodzimy do perfekcyjnego smaku. Polecam wszystkim niezdecydowanym, jeśli raz go zrobicie, już nigdy nie sięgniecie po sklepowy.

Składniki
- 1 i 1/2 kg cukinii ( waga po obraniu ze skóry i wydrążeniu pestek )
- 0,5 kg cebuli
- 2 słodkie jabłka
- 0,5 szklanki octu
- 1 szklanka cukru
- 400 gram koncentratu pomidorowego 30%
- 2 łyżki soli
- 1 łyżka papryki mielonej słodkiej
- 1/2 łyżeczki mielonej papryczki chili
- pieprz ( opcjonalnie )

Wykonanie
Cukinię obieram ze skóry, kroję na połówki/ćwiartki, wyjmuję gniazda nasienne. Cebulę obieram ze skórki, kroję na ćwiartki. Cukinię i cebulę ścieram na tarce o dużych oczkach ( ja to robię przy pomocy robota ). Warzywa przekładam do dużego garnka, zasypuję dwoma łyżkami soli, mieszam i odstawiam na 3-4 godziny. Aby zmiękły i puściły soki. Po tym czasie garnek stawiam na gaz ( nie odlewam soków ), dodaję cukier, starte na tarce jabłka i gotuję na wolnym ogniu około pół godziny, bez pokrywki. Aż lekko odparuje sok. Co jakiś czas mieszam. Następnie do garnka dodaję koncentrat pomidorowy, przyprawy i ocet. Całość gotuję jeszcze około 20 minut na wolniutkim ogniu, co jakiś czas mieszając. Sprawdzam smak i ewentualnie dodaję do smaku pieprz lub chili. Następnie blenduję dokładnie wszystko na jednolitą masę. Keczup przekładam do uprzednio umytych i wyprażonych słoiczków, mocno zakręcam. Pasteryzuję 15 minut.
Smacznego :)





Poniżej podam jeszcze kilka moich propozycji na wykorzystanie cukinii :

Cukinia po szwedzku. Smaczna sałatka na zimę.

Pasztet z cukini. Świetny na zimno i na ciepło :)

Cukinia faszerowana szynką, pieczarkami i serem. 

Leczo cukiniowo-paprykowe z dodatkami.

Piersi z kurczaka duszone z cukinią, papryką i pomidorami.

Zupa krem z cukinii. Smaczna, szybka, pożywna.

Marchewka duszona z cukinią. Smaczna jarzynka do obiadu.

Placuszki z cukinii. Smaczne i chrupiące.

Cukinia panierowana w chipsach paprykowych. 

Cukinia marynowana na zimę. Domowe przetwory. 

Ciasto kakaowe z cukinią

16 komentarzy:

  1. Takiego ketchupu jeszcze nie jadłam:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo ciekawy przepis, nie robiłam jeszcze ketchupu z cukinii a z dodatkiem jabłka to już w ogóle petarda musi być :-) Zapisuje!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :) Polecam z całego serca, jestem od niego uzależniona :)

      Usuń
  3. Dużo dobrego słyszałam o ketchupie z cukini. Muszę kiedyś wypróbować!

    OdpowiedzUsuń
  4. W tym roku robiłam pierwszy raz keczup z cukinii i bardzo mi smakował, na pewno będę do niego wracać :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Zawsze miał ochotę taki posmakować :D

    OdpowiedzUsuń
  6. Jest na mojej liście do wypróbowania ☺

    OdpowiedzUsuń
  7. ciekawa jestem smaku bo nie robiłam nigdy ani nie jadłam takiego keczupu

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mój ostatni degustator powiedział : " smakuje jak keczup " :)

      Usuń